Ontspanning in je lijf? Hoe doe je dat als je juist spanning in je lijf ervaart, plaatselijk of overal, continu of bij bepaalde momenten en gebeurtenissen. 

Je hebt het soms niet eens door omdat het normaal geworden is. Voor veel mensen is het lastig om het lichaam te laten ontspannen. Dit heeft voor iedereen verschillende oorzaken. Drukte, stress, te weinig tijd nemen voor jezelf, niet opladen of rust nemen om te herstellen. Bij anderen komt het door ervaringen uit het verleden die nog onvoldoende verwerkt zijn. Ook emotionele ballast kan spanning in je lijf veroorzaken. Denk bijvoorbeeld aan onverwerkt verdriet of vastgehouden boosheid. 

Het kan zelfs zo zijn dat je je lijf vaak helemaal niet voelt. Meestal gaat dat onbewust. Je gaat dan als het ware ‘uit je lijf’ om even niet te hoeven voelen. Als je dat al van kinds af aan gewend bent om te doen in bepaalde situaties, zul je dat als volwassene ook automatisch doen. 

Het lijf slaat alle ervaringen, positief en negatief, op. Dit uit zich in o.a. spanning of andere blokkades. Het is belangrijk om die spanning te ontladen. Je voelt je daarna steviger en vitaler. Weer een stukje completer, meer jezelf. 

Stress

Stress is een van de meest bekende oorzaken dat mensen zich gespannen voelen. Een vol hoofd, vele gedachten, alsof je je hersenen niet stil kan zetten. Doodvermoeiend. Stress zet zich vast in je lijf. Je nek, schouders, rug, hoofdpijn zijn slechts enkelen voorbeelden. Deze klachten zijn onder andere door verschillende massages en ander lichaamswerk goed te behandelen. Een valkuil is echter dat je dan alleen aan symptoombestrijding doet. Het is juist ook belangrijk om te kijken wat de oorzaak van de stress en spanning in je lijf is. Als je die te pakken hebt, dan kun je ook gaan kijken hoe je dit in de toekomst kunt voorkomen.

Wil je weten hoe je ontspanning in je lijf kunt krijgen en behouden?